למה צריך כספות חסינות אש?

כספות חסינות אש עד לא מזמן נקראו גם ארונות חסיני אש מהסיבה שהשימוש העיקרי היה במשרדים ובתי עסק ששמרו על ניירת חשובה וקלסרים. ועל מנת לאחסן קלסרים ולשמור עליהם נגד שריפה נדרשו כספות לרוב גדולות יותר בעלי דפנות עבות יחסית לכספות אחרות ובמקרים רבים יש להן 2 דלתות בחזית. אולם התפתחות הטכנולוגיה, מנגנוני הנעילה ואופי הייצור הביאו כספות חסינות אש עד לפתח הבתים הפרטיים וכעת כולם יכולים ליהנות מהגנה מושלמת מפני גניבה ואש כאחד. מה הן אותן כספות חסינות אש? מי באמת צריך אותם על זאת ועוד בהמשך המאמר.

מה זו כספת חסינת אש?

השם מעיד על עצמו, כספות חסינות אש הן כספות בעלות תכונה שמונעת פגיעה בתכולה שלהן כאשר פורצת שריפה. אך חשוב להבהיר את הנקודה הזו, הכוונה בתכולת הכספת שתישמר מאש היא לניירת או למדיה מגנטית, אלו החומרים שהתקן לחסינות אש מתכוון. נייר נשרף ב 170 מעלות ומדיה מגנטית ב 50 מעלות ולכן הכספות בנויות באופן שמונה מהחלל הפנימי להגיע לטמפרטורה כזו ואופן בניית הדלת מונעת מהאש לפרוץ פנימה. איך זה בעצם עובד?

תקן כספות חסינות אש

לכספות חסינות אש יש תקן, התקן מעיד על המבחנים אותם עברה הכספת ועל היכולת של הכספת למנוע חדירת אש, חום ולחות לחלל הפנימי שלה. כספת ללא תקן לחסינות אש אינה חסינת אש!, יש תקנים לחסינות אש עבור ניירת ועבור מדיה מגנטית. ההבדל המשמעותי בין תקן לתקן בא לידי ביטוי בזמן התנגדות לאש ובטמפרטורה שנשמרת בחלל הפנימי. זמן ההתנגדות לאש נע בין שעה לשעתיים ותלוי בתקן.

הדפנות

כספת חסינת אש או ארון חסין אש תמיד יהיה בעל דפנות כפולות, ביניהן מוחדר חומר מעכב בעירה. יש מגוון חומרים מעכבי בעירה כגון צמר סלעים, מיקה, אבקות ותערובות בטון. סוג החומר משפיע על היכולת והמשקל של הכספת. חשוב לזכור כי כספות חסינות אש בעלות דפנות עבות ולכן החלל הפנימי שלהם קטן יותר.

הדלתות

דלתות של כספות חסינות אש שונות במבנה שלהן מדלתות אחרות, ראשית הן עבות יותר על מנת לעכב את הבעירה אך בנוסף לדלתות יש מדרגות אש, כלומר המשקוף והדלת מכילים לפחות 3 מדרגות שיוצרות חיץ לעיכוב חדירת האש. ככל שיש יותר מדרגות כך הכספת תמודד טוב יותר עם חדירת אש, עשן ולחות לחלל הפנימי.

הנעילה

כספות חסינות אש ננעלות כמו כספות רגילות למעט העובדה שניתן לנעול אותן על ידי טריקת הדלת. היתרון הזה בא לידי ביטוי כאש חייבים להימלט ממקום שבו פורצת האש וסגירת הכספת (לא נעילה!) תשמור על התכולה הפנימית. דלתות אלו נקראות גם דלתות טריקה או דלתות בהלה.

ההתקנה

יש 2 סוגים של כספות חסינות אש, כאלו שניתן להתקין אותם וכאלו שלא מתקינים. ההבדל הוא שבייצור הכספות הכינו קדחים להתקנה, כך נשמרת אטימות וחסינות הכספת, לעומת דגמים שאותם רק מניחים במקום ללא קיבוע.

 

למי מיועדות כספות חסינות אש?

למעשה כספות חסינות אש מיועדות למי שבאמת צריך לשמור על מניירת או מדיה מגנטית כגון משרדים, מפעלים וכל מי שיש לו ניירת חשובה, אין הדבר פוסל את המגזר הפרטי מלהשתמש בכספות חסינות אש. אז אם יש לכם ניירות חשובים או מסמכים שאתם רוצים לשמור עליהם כדאי שגם אתם תתקינו כספת חסינת אש.