ככה תשמרו על ספרי תורה מגנבים

לא תאמינו אבל גם ספרי תורה נגנבים, אפילו בתדירות גבוהה יותר ממה שאתם חושבים. מעבר לגניבה עצמה הספר שנגנב מוצע למכירה למרבה במחיר ובדרך כלל לבית הכנסת שממנו נגנב הספר. ספר תורה כאשר הוא מאוחסןבין אם זה בתוך כספות לספר תורה או בארון עץ  הוא מכוסה וארוז בתוך תיק, על החלק העליון מותקן כתר על כל אחד ממוטות הגלילה מותקן רימון וכאשר תיק הספר סגור עונדים עליו מגן. התיק הינו מארז קשיח שבתוכו מאחסנים את ספר התורה, התיק מעוטר עם פיתוחי כסף, זהב ועוד. מעבר לערך הרוחני של ספר התורה עצמו יש ערך כספי לכל מה שמסביבו כגון תיק הספר, הרימונים המותקנים עליו והמגן שעוטף אותו העשויים מכסף וזהב ובעלי ריקועים ופיתוחים יקרי ערך. לא תמיד הערך של ספר תורה נמדד בתכשיטים שלו אלא גם בייחוס שלו והכוונה היא שאם אותו ספר נתרם לעילוי נשמתו של אלמוני פלוני הרי שהערך עולה ומאמיר. את ספרי התורה מאחסנים בארון הקודש שיכול להיות עשוי מעץ, פח או שאלו יהיו כספות לספר תורה שעוצבו בהתאמה לדרישות, חשוב לציין כי כאשר אין שימוש בספר התורה זה הזמן הקריטי ביותר שבו הם עלולים להיגנב.

על כספות לספר תורה וקצת יותר

כפי שאמרנו ספרי תורה הם בעלי ערך גבוהה, לעיתים זהו ערך כספי ולעיתים ערך רגשי, אבל תמיד הערך הוא מהבחינה הדתית. לצערנו ספרי תורה ושאר תשמישי קדושה חשופים ל 2 בעיות עיקריות: הראשונה היא עניין הגניבה מבתי כנסת שמתבצעת כל הזמן ויש צורך לשמור עליהם מפני הגנבים. הסיבה השניה היא אש, מכיוון שספרי התורה עשויים קלף שהוא חומר בעירה שנדלק דיי בקלות יש להגן עליהם במקרים של אש.  אחת הדרכים היא לאחסן את ספרי התורה בתוך כספות לספר תורה, כספות אלו מגנות מפני גישה של לא מורשים ובדגמים מסוימים גם מפני אש ושריפה. חשוב מאוד שאת הכספת תתקין חברה מקצועית שיש לה ידע וניסיון בתחום כספות לספרי תורה על מנת שלא יקרה מצב בו הותקנה כספת אך אין היא עומדת בדרישות הסף ובזמן אצמת יפרצו אותה או שאש תחדור לחלל הכספת בעת שריפה.

דרישות סף עבור כספות לספר תורה

בניית כספות דומה לכלל סוגי הכספות אולם כאשר אתם אתם עומדים לרכוש כספות לספר תורה חשוב להקפיד ולוודא שיש לכספת את האלמנטים הבאים:

גודל – התאמת גודל הכספת לכמות הספרים חשובה מאוד, מומלץ גם להתקין כספת בעלת חלל גדול יותר מהנדרש על מנת לאפשר מקום לספרי תורה נוספים בעתיד.

משקל – משקל הכספת משמעותי מבחינות רבות אולם בראש ובראשונה על מנת להקשות על הגנבים את עקירת הכספת ממקומה.

בסיס – מומלץ למקם כספות לספר תורה על בסיס מוגבה כך יקל על  מוציי הספרים להוציא את ספרי הקודש בנוחות.

מנגנון נעילה – חשוב לנעול את הכספת אולם מכיוון שהפתיחה מתבצעת גם בימי שבת וחג אי אפשר להתקין מנגנון נעילה אלקטרוני רק מכאני.

דופן כפולה – על מנת לשמור על תכולת הספת מפני שריפה יש צורך בדפנות כפולות, בין הדפנות מחדירים חומר מעכב בעירה. חשוב לציין כי עיכוב הבעירה הוא לזמן מוגבל.

 

חשוב לוודא התקנה איכותית ומקצועית על מנת שאכן כספות לספר תורה יגנו על התכולה הקדושה שלהם.