הדברים שלא ידעתם על כספות בתקן

כספות מאז ומתמיד היו הפתרון הנוח והבטוח לשמור על חפצים, תכשיטים וניירת חשובה ולשם כך יש כספות מסוגים שונים שכל סוג מיועד או נכון יותר לומר מתים לסוג תכולה אחר. ניתן לחלק את הכספות ל 2 קבוצות עיקריות גדולות שהן כספת בתקן וכספת ללא תקן. ישנו הבדל משמעותי בין 2 הקבוצות הללו והוא בא לידי ביטוי ביכולת של הכספת לעמוד בפני פריצה. מן הסתם כספות עם תקן הן עמידות יותר ובעלות יכולת התנגדות גבוה יותר. על מנת לקבוע עד כמה הכספת עמידה ומה התקן של היא עוברת מבחנים. המבחנים מגוונים וכוללים בין היתר מבחני קידוח, ריסוק, שריפה ופיצוץ. כל מבחן נרשם ומתועד כאשר לבסוף השכלול הסופי קובע את תקן הכספת שאותו מטביעים על גבי תווית המוצגת עם הכספת.

כדאי להכיר את התקנים של הכספות ואופן הסימון שלהם

כאמור כספות עם תקן עמידות יותר ובעלות יכולת גבוהה להתמודד עם פריצה. לכל כספת בתקן יש רישום המעיד על רמת המיגון שלה. ההמלצה הגורפת היא תמיד להשתמש בכספות שיש להן תעודות והוכחות לעמידות שלהן על מנת להבטיח שבעת פריצה או שריפה אכן תהיו מוגנים. את התקנים על גבי הכספות מציינים בצורה בולטת על גבי תווית ומגבים את התקן על ידי ניירת מתאימה. יש סוגים שונים של תקנים המבדילים בין הכספות השונות ורמות המיגון שלהן.

להלן חלק מסימול התקנים:

  • TL – ראשי תיבות של TOOL והכוונה היא העמידות של הכספת בפריצה עם כלים, ניתן לסווג את העמידות בפריצה לפי הספרות שיגיעו אחרי: 15, 30 (דקות) לדוגמה: TL15 – עמידות בפני קידוח למשך 15 דקות.
  • TRTL – ראשי תיבות של TOURCH + TOOL והכוונה היא עמידות בפני כלים ומבער, ומבחינת הזמנים בדומה לסעיף הקודם גם כאן המספר מציין את זמן ההתנגדות לפריצה לדוגמה: TRTL 30X6 כאשר הכפולה 6 מעידה על עמידות מכל הדפנות של הכספת, למעלה למטה ומהצדדים.
  • TRXTL – ה X מציין עמידות בפני פיצוץ בנוסף לכל מה שצינו קודם.
  • תקן חסינות לאש – UL 170 / UL 50 לדוגמה מציין את עמידות הכספת בזמן שריפה, יש  דגמים עמידים לשעה ואחרים לשעתיים. ה UL מציין שמבחני האש נערכו במעבדות מורשות וה 170 מציין את הטמפרטורה בה הכספת עומדת, (בפרנהייט) שתיווצר בחלל הכספת בעת שריפה. יש להבדיל בין כספות בתן חסינות אש לניירת ולמדיה.

ההבדלים בין כספת בתקן לבין כספות רגילות

התקן עושה את ההבדל, ללא ספק כספות בתקן יהיו עמידות יותר, איכותיות יותר ומן הסתם גם יקרות יותר. יש יתרון גדול בהתקנת כספות עם תקן שבא לידי ביטוי בכל המובנים, החל מהעמידות לאורך שנים ועד למצב אמת בו הכספת תצטרך להוכיח את עצמה מול פורץ או גנב. ההבדלים בין כספת בתקן לכספת רגילה באים לידי ביטוי בכל המובנים, לרוב בדגמים עם התקן אנו נמצא מלכודות שמגנות על מנגנוני הנעילה, מערכות הבריחים יהיו מסיביות יותר ואפילו אופן בניית הכספת עצמה כמו חומרי הגלם יהיו טובים יותר. כדאי לדעת כי ככל שיש לכם תכולה בעלת ערך גבוה יותר כך ההמלצה להתקין כספות בתקן תופסת יותר. התקנת הכספות לרוב נעצית בדומה לכספת רגילה על ידי עיגון לקיר בטון או לרצפה.